Rozdział I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1 Nazwa i identyfikacja wizualna
1/ Stowarzyszenie nosi nazwę – Polskie Towarzystwo Genetyki Konserwatorskiej LUTREOLA (w dalszej części Statutu zwane Towarzystwem).
2/ Dopuszcza się stosowanie skrótu nazwy Towarzystwa – PTGK LUTREOLA.
3/ Towarzystwo może używać wyróżniającego znaku graficznego (logo), odznak, pieczęci, druków firmowych, sztandaru – według wzorów zatwierdzonych przez Zarząd Towarzystwa, zwany dalej Zarządem, na ogólnych zasadach prawnych.
§ 2 Siedziba i teren działania
1/ Siedzibą władz Towarzystwa jest miasto Szczecin.
2/ Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
3/ Dla realizacji celów statutowych Towarzystwo może działać na terenie innych państw, z poszanowaniem tamtejszego prawa.
§ 3 Charakter prowadzonej działalności i sposób reprezentacji
1/ Towarzystwo jest niezależną, apolityczną, samorządną i dobrowolną organizacją społeczną o celach niezarobkowych oraz fachowym i naukowym charakterze.
2/ Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
3/ Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Towarzystwa podejmuje Zarząd. Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli, w tym w sprawach majątkowych, wymagany jest podpis Prezesa lub Wiceprezesa.
4/ Towarzystwo powołuje się na czas nieokreślony.
5/ Towarzystwo może uczestniczyć w krajowych, zagranicznych i międzynarodowych organizacjach, o celach niesprzecznych z celami Towarzystwa.
6/ Towarzystwo opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swoich działań może zatrudniać pracowników i tworzyć biuro Towarzystwa.
7/ Towarzystwo, jako organizacja społeczna, która działa w interesie publicznym, kieruje się dobrem ogółu społeczeństwa i pożytkiem publicznym.
Rozdział II
MISJA, CELE I SPOSOBY ICH REALIZACJI
§ 4 Misja
Misją Towarzystwa jest powstrzymanie spadku różnorodności biotycznej poprzez inicjowanie i wspieranie rozwoju genetyki konserwatorskiej oraz praktycznego wykorzystania jej osiągnięć w ochronie przyrody, w szczególności poprzez szeroko pojęte wspieranie profesji genetyka konserwatora, zgodnie z dewizą Nauka w służbie Przyrody.
§ 5 Cele
Celem Towarzystwa jest:
1/ działalność naukowa wspierająca rozwój genetyki konserwatorskiej,
2/ krzewienie współczesnej wiedzy z zakresu genetyki konserwatorskiej oraz propagowanie jej osiągnięć, a także pielęgnowanie historii genetyki konserwatorskiej,
3/ działanie na rzecz praktycznego zastosowania osiągnięć genetyki konserwatorskiej w ochronie przyrody,
4/ inspirowanie, rozwijanie i popieranie zainteresowań naukowych oraz doskonalenie umiejętności fachowych członków Towarzystwa,
5/ praca na rzecz popularyzacji, powszechnej rozpoznawalności i jednoznacznej identyfikacji genetyki konserwatorskiej oraz profesji genetyka konserwatora,
6/ dopomaganie genetykom konserwatorom w pracy zawodowej i integracja środowiska zawodowego,
7/ współdziałanie w doskonaleniu i specjalizacji genetyków konserwatorów oraz kształtowanie właściwych postaw etycznych i społecznych genetyków konserwatorów,
8/ współudział w kształtowaniu i realizacji krajowej polityki ochrony przyrody, a także wykonywaniu zobowiązań podjętych przez Rzeczpospolitą Polską w ramach wspólnotowego i międzynarodowego prawa ochrony przyrody,
9/ czuwanie nad całokształtem rozwoju i stanowiska genetyki konserwatorskiej w Rzeczypospolitej Polskiej oraz reprezentacja interesów nauki i zawodu genetyka konserwatora,
10/ współdziałanie w realizacji tych celów z innymi towarzystwami, instytucjami naukowymi, szkołami wyższymi oraz wszelkimi instytucjami rządowymi, samorządowymi, prywatnymi i pozarządowymi.
§ 6 Sposoby realizacji celów
1/ Towarzystwo realizuje swoje cele poprzez:
a/ organizowanie posiedzeń, zjazdów, konferencji i innych spotkań naukowych,
b/ wydawanie publikacji naukowych, popularnonaukowych i popularyzatorskich,
c/ gromadzenie księgozbioru,
d/ inicjowanie, organizowanie, uczestniczenie i prowadzenie działalności badawczej i wdrożeniowej,
e/ ustanawianie i przyznawanie nagród i stypendiów naukowych,
f/ prowadzenie działalności popularyzatorskiej poprzez odczyty publiczne, wycieczki, wystawy, konkursy, olimpiady wiedzy, prezentację osiągnięć genetyki konserwatorskiej,
g/ aktywizacja społeczeństwa poprzez wspieranie proprzyrodniczych inicjatyw obywatelskich oraz promowanie i organizowanie wolontariatu działającego na rzecz ochrony przyrody i zrównoważonego rozwoju oraz budowania społeczeństwa obywatelskiego,
h/ prowadzenie różnych form kształcenia i doskonalenia zawodowego,
i/ współpraca ze szkolnictwem wyższym w zakresie metod i programów nauczania genetyki konserwatorskiej,
j/ propagowanie i przestrzeganie zasad etyki zawodowej,
k/ współpraca z ministerstwem właściwym ds. ochrony przyrody, ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz ds. edukacji, sejmowymi i senackimi komisjami ds. ochrony przyrody, ds. nauki i szkolnictwa wyższego oraz organami administracji publicznej wykonującymi politykę ochrony przyrody, szkolnictwa wyższego i edukacji państwa, a także innymi podmiotami krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi, realizującymi cele zbieżne z celami Towarzystwa w zakresie genetyki konserwatorskiej, oraz inicjowanie i wspieranie partnerstwa międzysektorowego w tym zakresie,
l/ monitoring realizacji krajowej, unijnej i międzynarodowej polityki ochrony przyrody przez Rzeczpospolitą Polską,
m/ inicjowanie, popieranie i prowadzenie wymiany doświadczeń i współpracy naukowej w dziedzinie genetyki konserwatorskiej pomiędzy podmiotami krajowymi oraz z zagranicą.
2/ Dopuszcza się stosowanie innych form działalności, służących realizacji celów Towarzystwa.
Rozdział III
CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 7 Rodzaje członkostwa
1/ Członkowie Towarzystwa dzielą się na zwyczajnych, wspierających i honorowych.
2/ Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne i prawne, przy czym osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym.
§ 8 Członkostwo zwyczajne
1/ Członkiem zwyczajnym może być osoba fizyczna, działająca na polu genetyki konserwatorskiej, wykazująca zainteresowanie zagadnieniami tej dyscypliny, czy też przyczyniająca się do jej popularyzacji.
2/ O przyjęciu lub odmowie przyjęcia danej osoby w poczet członków zwyczajnych decyduje Walne Zebranie Członków Towarzystwa, zwane dalej Walnym Zebraniem, w drodze uchwały podjętej po doręczeniu przez kandydata na członka oryginału pisemnej deklaracji członkowskiej podpisanej przez dwóch wprowadzających członków zwyczajnych.
§ 9 Członkostwo wspierające
1/ Członkiem wspierającym może być osoba prawna lub osoba fizyczna, popierająca cele Towarzystwa, która zadeklaruje na jego rzecz stałe wsparcie finansowe lub rzeczowe.
2/ Członkowie wspierający zostają przyjęci przez Zarząd w drodze uchwały, na podstawie pisemnej deklaracji określającej wysokość oraz regularność uiszczania na rzecz Towarzystwa finansowego lub rzeczowego wsparcia.
§ 10 Członkostwo honorowe
1/ Członkostwo honorowe nadane może zostać osobom fizycznym, które położyły wybitne zasługi w dziedzinie genetyki konserwatorskiej lub, w szerszym kontekście, biologii konserwatorskiej, albo wniosły wybitny wkład w działalność i rozwój Towarzystwa.
2/ Członkostwo honorowe nadaje Walne Zebranie zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, na wniosek Zarządu.
§ 11 Prawa członków
1/ Członek zwyczajny ma prawo do:
a/ biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Towarzystwa,
b/ korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Towarzystwa,
c/ udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Towarzystwo,
d/ zgłaszania wniosków co do działalności Towarzystwa.
2/ Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego oraz czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Towarzystwa. Poza tym członek wspierający i honorowy ma wszystkie prawa członka zwyczajnego.
§ 12 Obowiązki członków
1/ Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
a/ aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa,
b/ uczestniczenia w Walnych Zebrania Członków Towarzystwa,
c/ dbania o dobre imię Towarzystwa,
d/ przestrzegania Statutu i uchwał władz Towarzystwa,
e/ regularnego opłacania składek członkowskich.
2/ Członkowie honorowi i wspierający zobowiązani są do propagowania celów i dbania o dobre imię Towarzystwa. Dodatkowo, członkowie wspierający zobowiązani są do terminowego wywiązywania się z zadeklarowanych wobec Towarzystwa zobowiązań.
3/ Członek honorowy jest zwolniony z obowiązku opłacania składek członkowskich.
§ 13 Ustanie członkostwa
1/ Członkostwo ustaje na skutek:
a/ dobrowolnego wystąpienia członka, zgłoszonego na piśmie Zarządowi,
b/ wykluczenia uchwałą Walnego Zebrania, na wniosek Zarządu, w przypadku:
d/ śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego.
2/ Od uchwały Zarządu w sprawie pozbawienia członkostwa w Towarzystwie przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania w terminie 14 dni od daty doręczenia stosownej uchwały. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym Walnym Zebraniu Członków. Uchwała Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
WŁADZE TOWARZYSTWA
§ 14 Postanowienia ogólne
1/ Władzami Towarzystwa są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komisja Rewizyjna.
2/ Najwyższą władzą Towarzystwa jest Walne Zebranie.
3/ Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 5 lat i rozpoczyna się w następnym dniu po dniu wyboru, a kończy się w dniu wyboru władzy nowej kadencji.
4/ Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje społecznie.
5/ Zarząd i Komisja Rewizyjna mogą w swoich regulaminach przewidzieć tryb głosowania korespondencyjnego lub za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, bez konieczności zwoływania posiedzenia.
6/ Uchwały władz Towarzystwa podejmowane są, o ile Statut nie stanowi inaczej, zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
7/ Władze Towarzystwa wybierane są przez Walne Zebranie w głosowaniu jawnym, bezwzględną większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
8/ Wybory Zarządu rozpoczynają się od wyboru Prezesa.
9/ W razie, gdy skład władz Towarzystwa ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji, najpóźniej 3 miesiące po powstaniu wakatu, nadzwyczajne Walne Zebranie dokonuje uzupełnienia ich składu.
10/ Kadencja członków władz Towarzystwa, o których zostały one uzupełnione, upływa z końcem kadencji pozostałych.
§ 15 Walne Zebranie Członków
1/ Walne Zebranie Członków Towarzystwa może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2/ Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze, i co 5 lat, jako sprawozdawczo-wyborcze, zawiadamiając członków drogą poczty elektronicznej o jego terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem Walnego Zebrania.
3/ Walne Zebranie jest prawomocne do podejmowania uchwał w pierwszym terminie przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków uprawnionych do głosowania, zaś w drugim terminie, jeśli Zarząd drugi termin wyznaczył i ogłosił w ogłoszeniu, o którym mowa w ust. 2, bez względu na liczbę obecnych członków.
4/ Walne Zebranie obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
5/ Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane w każdym czasie przez Zarząd – z własnej inicjatywy, na żądanie członków Komisji Rewizyjnej, bądź na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Towarzystwa.
6/ Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno zostać zwołane przed upływem 21 dni od daty zgłoszenia wniosku lub żądania i obradować nad sprawami, dla których zostało zwołane. Ogłoszenie nadzwyczajnego Walnego Zebrania odbywa się na takich samych zasadach, co ogłoszenie zwyczajnego Walnego Zebrania.
§ 16 Kompetencje Walnego Zebrania
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1/ określenie głównych kierunków działania i rozwoju Towarzystwa,
2/ uchwalanie zmian Statutu,
3/ wybór i odwoływanie wszystkich władz Towarzystwa,
4/ udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
5/ rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań władz Towarzystwa,
6/ rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
7/ podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka zwyczajnego i honorowego,
8/ podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa i przeznaczeniu jego majątku,
9/ podejmowanie uchwał we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§ 17 Zarząd
1/ Zarząd Towarzystwa kieruje całokształtem działalności Towarzystwa zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania.
2/ W skład Zarządu wchodzi Prezes, Wiceprezes i Sekretarz. Nowo wybrany Zarząd konstytuuje się na swym pierwszym zebraniu.
3/ Członkowie Zarządu nie mogą być członkami Komisji Rewizyjnej, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
4/ Członkowie Zarządu nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5/ Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa z własnej inicjatywy, na wniosek 2 członków Zarządu, bądź na żądanie Komisji Rewizyjnej.
6/ Prezes kieruje pracami Zarządu, w tym sprawuje funkcję kierownika zakładu pracy w rozumieniu przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnianych przez Towarzystwo.
7/ W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez Prezesa funkcję tę obejmuje, na ten okres, Wiceprezes. W przypadku rezygnacji z pełnienia funkcji, trwałej utraty zdolności do jej sprawowania lub śmierci Prezesa jego obowiązki, do czasu wyboru jego następcy na najbliższym Walnym Zebraniu, przejmuje Wiceprezes.
§ 18 Kompetencje Zarządu
1/ Do kompetencji Zarządu należy:
a/ realizacja celów statutowych Towarzystwa oraz kierowanie jego działalnością zgodnie z postanowieniami Statutu oraz wytycznymi i uchwałami Walnego Zebrania,
b/ zarządzanie majątkiem Towarzystwa,
c/ planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
d/ reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
e/ podejmowanie uchwał o przyjęciu i wykluczeniu członków Towarzystwa w sytuacjach określonych w Statucie,
f/ zwoływanie Walnego Zebrania,
g/ ustalanie wysokości składek członkowskich.
h/ powoływanie i rozwiązywanie Sekcji Naukowych i Komisji Problemowych oraz uchwalanie regulaminów ich działalności,
i/ występowanie z wnioskiem do Walnego Zebrania o nadanie członkostwa honorowego,
j/ prowadzenie rejestru członków oraz uchwał Walnego Zebrania i uchwał Zarządu.
2/ Do prawomocności podejmowanych przez Zarząd uchwał konieczna jest obecność co najmniej dwóch członków Zarządu, w tym Prezesa lub zastępującego go Wiceprezesa.
§ 19 Komisja Rewizyjna
1/ Komisja Rewizyjna jest powołana do sprawowania kontroli nad działalnością Towarzystwa.
2/ Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona Przewodniczącego.
3/ Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
4/ Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
5/ Posiedzenia Komisji Rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący.
§ 20 Zakres działania Komisji Rewizyjnej
1/ Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
a/ kontrola całokształtu działalności Towarzystwa,
b/ ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu,
c/ składanie sprawozdań na Walnym Zebraniu wraz z oceną działalności Towarzystwa i Zarządu,
d/ wnioskowanie do Walnego Zebrania o udzielanie absolutorium Zarządowi,
e/ wnioskowanie o odwołanie Zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
f/ prawo żądania zwołania nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
g/ prawo żądania zwołania posiedzenia Zarządu.
2/ Komisja Rewizyjna zwołuje zwyczajne Walne Zebranie, jeżeli Zarząd nie uczynił tego zgodnie z § 15 ust. 2 oraz nadzwyczajne Walne Zebranie, jeżeli Zarząd nie uczynił tego w terminie 21 dni od daty dostarczenia ważnego wniosku lub żądania w tej sprawie.
Rozdział V
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE TOWARZYSTWA
§ 21 Postanowienia ogólne
1/ W ramach Towarzystwa działać mogą następujące rodzaje jednostek organizacyjnych: Rada Naukowa, Sekcje Naukowe, Komisje Problemowe.
2/ Wszystkie jednostki organizacyjne Towarzystwa, za wyjątkiem Rady Naukowej, powoływane, organizowane, zarządzane i likwidowane są przez Zarząd. Rada Naukowa powoływana i likwidowana jest przez Walne Zebranie, ale tryb jej pracy ustala Zarząd.
3/ Działalność jednostek organizacyjnych Towarzystwa musi być zgodna ze Statutem, regulaminami wewnętrznymi i przepisami obowiązującego prawa.
§ 22 Rada Naukowa
1/ Zadaniem Rady Naukowej jest pomoc w realizacji statutowych celów naukowych Towarzystwa oraz kreowaniu polityki jego naukowej działalności i rozwoju.
2/ Rada Naukowa jest organem doradczym Towarzystwa.
3/ Członkami Rady Naukowej są eksperci w dziedzinie genetyki konserwatorskiej lub, w szerszym ujęciu, biologii konserwatorskiej. Skład Rady Naukowej proponuje Zarząd, a zatwierdza Walne Zebranie.
4/ Członkowie Rady Naukowej pełnią swoje funkcje społecznie.
5/ Do Rady Naukowej należeć mogą członkowie Towarzystwa i osoby niebędące członkami.
6/ Walne Zebranie, powołując Radę Naukową, nadaje jej regulamin zaproponowany przez Zarząd.
7/ Przewodniczący Rady Naukowej składa raz w roku sprawozdanie z jej działalności Zarządowi.
§ 23 Sekcje Naukowe
1/ Zarząd może powoływać Sekcje Naukowe. W tym celu Zarząd powołuje Przewodniczącego sekcji, który kieruje nią przy pomocy zespołu osób powołanych przez siebie i zatwierdzonych przez Zarząd.
2/ Sekcje Naukowe organizują i prowadzą działalność naukową w zakresie subdyscypliny szczegółowej, określonej problematyki genetyki konserwatorskiej lub tematyki interdyscyplinarnej określonej przez Zarząd.
3/ Sekcje Naukowe stanowią wybitnie wyspecjalizowane jednostki organizacyjne Towarzystwa, których celem jest pogłębienie wiedzy z zakresu konkretnego zagadnienia naukowego, skupienie specjalistów subdyscyplin genetyki konserwatorskiej oraz ich rozwój.
4/ Przewodniczący Sekcji Naukowej składa okresowe sprawozdanie z jej działalności Zarządowi. Długość okresu sprawozdawczego ustala Zarząd w regulaminie sekcji, w zależności od trwałego lub okresowego charakteru jej funkcjonowania.
5/ Członkowie Sekcji Naukowych pełnią swoje funkcje społecznie.
6/ Do Sekcji Naukowej może należeć wyłącznie członek Towarzystwa.
7/ Zarząd powołując Sekcję Naukową nadaje jej regulamin.
§ 24 Komisje Problemowe
1/ Komisje Problemowe powoływane są przez Zarząd w celu rozwiązania, monitorowania lub wypracowania stanowiska Towarzystwa wobec określonego problemu organizacyjnego, finansowego, bądź jurydycznego, który dotyczy bezpośrednio działalności Towarzystwa.
2/ O składzie danej Komisji Problemowej decyduje Zarząd.
3/ Działalność w Komisji Problemowej ma charakter społeczny.
4/ Do Komisji Problemowej może należeć wyłącznie członek Towarzystwa.
5/ Zarząd powołując Komisję Problemową nadaje jej regulamin.
6/ Przewodniczący Komisji Problemowej składa okresowe sprawozdanie z jej działalności Zarządowi. Długość okresu sprawozdawczego ustala Zarząd w regulaminie komisji, w zależności od trwałego lub okresowego charakteru jej funkcjonowania.
Rozdział VI
MAJĄTEK I GOSPODARKA FINANSOWA
§ 25 Postanowienia ogólne
1/ Majątek Towarzystwa stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
2/ Źródłami powstania majątku Towarzystwa są w szczególności: składki członkowskie i wpłaty członków wspierających, dotacje i subwencje, darowizny, zapisy i spadki, dochody z ofiarności publicznej i z praw majątkowych oraz dochody kapitałowe.
§ 26 Gospodarka finansowa
1/ Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2/ Rokiem obrachunkowym Towarzystwa jest rok kalendarzowy.
Rozdział VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 27 Zamiana Statutu i postanowienia ogólne
1/ Uchwałę w sprawie zmiany Statutu Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie bezwzględną większością głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
2/ W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem stosuje się odpowiednie przepisy prawa polskiego.
3/ Członkowie będący Członkami Założycielami w dniu wejścia w życie niniejszego Statutu stają się członkami zwyczajnymi.
§ 28 Rozwiązanie Towarzystwa
1/ Uchwałę o rozwiązaniu się Towarzystwa podejmuje Walne Zebranie większością kwalifikowalną 4/5 głosów, przy obecności co najmniej 2/3 uprawnionych do głosowania.
2/ Jednocześnie z podjęciem uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa ostatnie Walne Zebranie podejmuje uchwałę o przeznaczeniu majątku Towarzystwa oraz sposobie przeprowadzenia likwidacji i powołaniu likwidatora.
3/ ajątek Towarzystwa powinien być przekazany pokrewnej instytucji, której działalność jest zgodna z niniejszym Statutem.
Statut Polskiego Towarzystwa Genetyki Konserwatorskiej LUTREOLA został przyjęty i zatwierdzony przez Spotkanie Założycielskie Członków Założycieli Towarzystwa, które odbyło się w Szczecinie, w dniu 6 lutego 2015 r.